VI. třída

6. třída
věk: 3-5 let
Naše třída má celkem 18 dětí. Na mateřské škole máme statut VI.třídy a sídlíme ve III. pavilonu. O tuto třídu se starají ředitelka Taťána Hačková, učitelka Romana Hrdinová, Marie Jílková a provozní pracovnice Lenka Popelová.
Provoz naší třídy je v liché týdny 7:00 hod. – 15:30 hod., v sudé týdny 5:30 hod.– 15:30 hod. Ve zbylé provozní době MŠ jsou děti spojovány v 5. a 3. třídě
Spojit se s námi můžete přímo na telefonním čísle: 770 114 866.
Vzdělávání naší třídy vychází z integrovaných bloků charakterizovaných ve Školním vzdělávacím programu, jsou nestejnoměrně časově omezené a vztahují se logicky k určitým ročním specifickým děním:
Hola, hola, škola volá - září
Podzimní čarování - říjen, listopad
Kouzelné vánoční zvonění - prosinec
Co má zima na práci - leden, únor
Přišlo jaro se sluníčkem - březen, duben
Je nám dobře na světě - květen, červen
Integrované bloky dále rozpracováváme v týdenních podtématech. Jsou to ucelené části učiva, rozvedené do nabídky činností, které jsou propojené s tématem, jsou dětem blízké a srozumitelné. Máme zájem, aby podtémata byla dostatečně široká, komplexní, obsahově bohatá, pestrá a obsahovala celou osobnost dítěte. Vhodnou motivací chceme dětem zajistit možnost postupovat podle vlastních individuálních možností a předpokladů.
Aby všem bylo ve školce pěkně
Důraz v celkovém vzdělávání a výchově bude kladen na spolupráci rodiny a všech pedagogů i nepedagogických pracovníků ve třídě. Základem je otevřená komunikace a vzájemná důvěra všech zúčastněných. Jednotlivé možnosti spolupráce jsou:
- informační schůzka pro rodiče – září 2025
- jasné stanovení pravidel a hranic ze strany učitelek (podporujeme u dětí jistotu a důvěru tím, co je pro ně známé)
- informační rozhovor s rodiči při předávání dětí, případné domluvení schůzky při větším problému nebo konfliktu ve třídě
- empatický, klidný a trpělivý přístup všech pracovnic MŠ bez rozdílu (tj. učitelek, asistentek, uklízeček, kuchařek)
- zapojování rodičů do chodu třídy (formou jakékoliv spolupráce)
Naše cíle jsou:
- Vytvořit láskyplné prostředí, které je nezbytné pro pocit bezpečí a jistoty dětí
- Podporovat duševní a psychickou pohodu
- Zvyšovat míru funkční gramotnosti
- Rozvíjet dítě – jeho učení a poznání, jemnou i hrubou motoriku
- Rozvíjet u dětí osobní samostatnost a schopnosti samostatného projevu, aby působily na své okolí jako samostatně smýšlející i jednající osobnosti
Naše úkoly jsou:
- Dát dětem ve třídě pocit bezpečí a jistoty
- Vytvořit dětem prostor pro samostatnost a možnost ovlivnit situaci, ve které se nachází
- Dát dětem možnost učit se podle jejich individuálních možností a schopností
- Poskytnout dětem pestrou nabídku činností a her, ze kterých si mohou vybrat podle vlastního zájmu a obtížnosti, která je pro ně zvladatelná a motivující k úspěšnému dokončení činnosti
- Přispět ve třídě k vytvoření atmosféry klidu a pohody
- Vést výchovnou činnost tak, aby si děti uvědomovaly její pozitivní přínos a kladné hodnoty
- Analyzovat situace, jestli se se vycházelo z toho, co již děti umí, znají a ovládají
- Analyzovat, zda výsledky odpovídají pedagogickým záměrům a cílům, které ukládá RVP
- Provádět diagnostiku každého dítěte (v pololetí a na konci školního roku)
Jak to u nás chodí…
V brzkých ranních hodinách, po příchodu do mateřské školy, vzhledem k brzkému rannímu vstávání, mají děti, které to potřebují, možnost odpočinku. Ostatní si mohou volit volnou hru nebo pod vedením paní učitelky pracovat individuálně či skupinově – manuálně tvořit, kreslit, vyrábět. Jedná se o činnosti, které jsou zaměřené na rozvoj myšlení, fantazie, manuálních dovedností, grafomotoriku aj.
Společně pak každý den začínáme ranním rituálem (říkanka) a povídáním v komunitním kruhu. Děti se učí zvykat si na respektování pravidel MŠ v komunikaci – nepřekřikovat se a před mluveným projevem se hlásit. Každý má možnost vyjevit své zážitky nebo se vyjádřit k tématu, které navolí paní učitelka či některé z dětí. Společně hodnotíme předešlý den, co se nám povedlo a kde jsme moc úspěšní nebyli, pokusíme se navázat na další téma.
Paní učitelka zkontroluje a zaznamená docházku všech dětí a společně si určíme několik zásad pro tento den (viz. Soubor pravidel pro hezké dny v mateřské škole). Dále nastíníme organizaci a náplň celého dne. Učitelky evidují, pokud někdo z dětí má daný den narozeniny a oslavenec dostane malý dárek, proběhne krátký narozeninový rituál. Následuje obvyklý denní režim.
Denní uvítací říkanky:
Ahoj, ahoj, dobrý den.
Ahoj, ahoj, dobrý den.
Vesele si zadupem,
zpívat budem celý den.
Ahoj, ahoj, dobrý den.
Velké kolo uděláme,
protože se rádi máme.
Kdo si s námi bude hrát,
ten bude náš kamarád.